2024-08-12

Rollcon sankarit: Katsaus menneeseen viiden vuoden jälkeen

Ola, Oskar och Mara från RollcoTyötyytyväisyys, yrityskulttuuri ja merkkipäivät ovat aiheita, joita Oskar, Ola ja Maria käsittelevät tämän viikon blogikirjoituksessa. Saatat tunnistaa heidät Rollcon verkkosivuilta tai jostakin uutiskirjeestämme.

Tapaa Oskar, Maria ja Ola

Viisi vuotta sitten loimme uuden imagokonseptin teemalla "Rollcon sankarit". Halusimme korostaa sitä, mikä tekee Rollcosta ainutlaatuisen - asiakaskeskeiset ja omistautuneet työntekijät. Kuvissamme esiintyvistä henkilöistä tuli nopeasti tunnistettavia kasvoja myös yrityksemme ulkopuolella. Kaikki "Rollcon sankareihin" osallistuneet Oskar, Ola, Maria, Annelie ja Henrik työskentelevät edelleen Rollcolla. Halusimme keskustella heidän kanssaan heidän ajastaan Rollcolla.
Keitä ovat ihmiset kuvien takana ja miten he päätyivät Rollcolle?

Suunnitteluosaston päällikkö Oskar on työskennellyt Rollcolla seitsemän vuotta. Hän aloitti työntekijänä teknisellä osastolla. Kollegat ja työyhteisö olivat hänelle tärkeitä seikkoja.

- Ne olivat ehdottomasti asioita, jotka vetivät minua puoleensa. Minun ei tarvinnut työskennellä yksin, mikä usein on suunnittelijoille tavallista.

Ola on ollut Rollcon palveluksessa vuodesta 2013. Hänellä on taustaa SKF:ltä, joka aiemmin toimi vastaavalla konseptilla Helsingborgissa. Hän tarttui tilaisuuteen siirtyä Rollcolle, kun SKF keskitti toimintaansa Göteborgiin. Nykyään hän työskentelee myyjänä.

Myös Maria työskentelee myynnin parissa. Hän on ollut Rollcolla kuusi vuotta, mitä ennen hän oli vastaavassa tehtävässä toisessa teollisuusalan yrityksessä.

Rollco Hero Maria

Maria

Rollco Hero Ola
Ola
Rollco Hero Oskar

Oskar

Rollco Hero Annelie

Annelie

Rollco Hero Henrik
Henrik

Yrityskulttuuri - Rollcon DNA

Millaisena koet Rollcon yrityskulttuurin?

 

- "Rollcolla työskentely on erittäin joustavaa", Oskar sanoo. Täällä on paljon vapautta ja henkilökohtaista vastuuta.

- ”Erittäin matala organisaatio”, Maria lisää.

- "Asiakkaan on erittäin helppoa ostaa meiltä", Ola sanoo.
Olemme erittäin nopeita. Jos tilaus vastaanotetaan aamulla, se voidaan usein käsitellä ja myös lähettää samana iltapäivänä. Tämä on osa Rollcon DNA:ta.
Ola lisää, että hän uskoo tämän olevan Rollcon suurin kilpailuetu.

- ”Kilpailijamme eivät pääse lähellekään", hän sanoo.

Epätavallisen hyvä asiakaskokemus

Ola muistelee erästä tapausta muutaman vuoden takaa.

- "Saimme tarjouspyynnön yritykseltä, jonka kanssa meillä ei ollut aiempaa suhdetta", Ola kertoo.
En tiennyt tuolloin, että he olivat erään kilpailijamme asiakkaita.

Ola teki heti asiakkaalle tarjouksen, joka hetkeä myöhemmin muutettiin tilaukseksi ja toimitettiin Rollcolta samana päivänä. Asiakas sai tilaamansa tuotteet jo seuraavana päivänä. Ola sai perään sähköpostin, jossa häntä kiiteltiin nopeasta palvelusta. Asiakas kertoi myös odottavansa yhä tarjousta silloiselta toimittajaltaan. "Vastaavaa tapahtuu säännöllisesti", Ola sanoo.

Työtyytyväisyys Rollcolla

Mitä arvostat eniten kollegoissasi Rollcolla?

- ”Halu ratkaista asioita. Et vain välitä asioita eteenpäin, vaan haluat auttaa. Sitoutumista on paljon", Oskar sanoo.

Ola arvostaa avointa ilmapiiriä.

- ”Ei ole merkitystä, työskenteletkö toimistossa vai tuotannossa. Tuntuu, että olemme yhtä perhettä.
Istumme aina yhdessä lounaalla, syömme ja juttelemme. - Kunnioitamme toistemme yksilöllisiä taitoja ja ominaisuuksia. Kaikkia tarvitaan, jotta homma toimii", hän sanoo.

- ”Arvostan sitä, että ihmiset uskaltavat kyseenalaistaa ja sanoa mielipiteensä", Maria sanoo. Yrityskulttuuri kannustaa rakentaviin ehdotuksiin ja kysymyksiin, joiden avulla asioita voidaan kehittää ja viedä eteenpäin.

 

Mieleenpainuvat hetket yrityksessä

 

Onko Rollcolla ollessasi tapahtunut jotain, joka on jäänyt erityisen hyvin mieleen?

 

- Kesäjuhlat, Ola sanoo nauraen, mutta kertoo olevansa tosissaan.

Meillä on ollut erittäin mukavia kokoontumisia Rollcon henkilökunnan kanssa, joihin usein kutsutaan myös henkilökunta muiden maiden konttoreista. Tapaamiset syventävät yhteistyötä ja parantavat kommunikaatiota.

 

- "Yksi ikävä tapahtuma, joka tuotti lopulta myös paljon positiivista, oli konserniimme kohdistunut palvelunestohyökkäys vuonna 2019", Maria sanoo.

- Yrityksemme selvisi siitä huikealla tavalla. Meidän oli palattava perusasioihin ja käytettävä paperia ja kynää, Ola lisää. Tapa, jolla teimme sen, osoitti, että yhdessä voimme selvitä hyvinkin vaikeista tilanteista. Prosessit selkeytyivät kaikille, kun asiat etenivät ns. kädestä käteen, henkilöltä toiselle. Mielestäni se vahvisti meitä yrityksenä.

 

2024: Vuosipäivä 🎉

 

Kuinka aiotte viettää Rollcon 25-vuotispäivää? 

- ”Järjestämme tietysti juhlat", Ola vastaa välittömästi.
Juhliin saapuu kollegoita kaikista Rollcon myyntiyhtiöistä. Kaikki on kutsuttu Ruotsiin, jopa kollegat Taiwanista asti. Uusissa toimitiloissamme järjestämme myyntikokouksen ja suuret juhlat.
Myöhemmin ehkä jotkut asiakkaat tulevat vierailulle. Mahdollisesti järjestämme jonkin hauskan asiakastapahtuman, kunhan olemme kunnolla asettuneet uusiin tiloihin.

Kiitos Oskar, Ola & Maria!

 

Kerro ystävälle tai kollegalle: