Pyöräilyä rakastava kaveri, jolla on suuri intohimo myyntiin ja asiakaspalveluun. Tämä on yksi tapa kuvailla Rollco Oy:n toimitusjohtajaa Jaakko Miikkulaista. Kymmenen vuoden kokemuksella hän tuntee hyvin Rollcon asiakkaat ja heidän tuotteensa.
Nimi: Jaakko Miikkulainen
Ikä: 46
Asema: Rollco Oy:n toimitusjohtaja
Vuodet Rollcolla: 10 vuotta
46, 47 vai jopa 48?
Jaakkoa haastatellessa meillä on hieman vaikeuksia määrittää Jaakon ikää... Pienen pohdinnan jälkeen Jaakko päätyy 47 vuoden ikään, mutta epäilee, että vuosia voi myös olla jo 48.
– Olen syntynyt vuonna 1977, hän kertoo.
Tarkemmin laskettuamme toteamme, että ikää on 46 vuotta. Nauramme ja tunnistamme yleisen ilmiön, että 40 täytettyään vuosien taju katoaa. Jaakko poistuu haastattelusta iloisena ”ansaittuaan” pari vuotta lisää.
Monipuolinen työnkuva keskittyy myyntiin
Jaakolla on erittäin monipuolinen työnkuva. Hän on Rollco Oy:n toimitusjohtaja, mikä tarkoittaa laajaa työn kirjoa. Päätyötehtäviään hän pitää asiakaspalvelua, sekä asiakkaiden parissa tehtävää myyntiä. Asiakastapaamisia kertyy runsaasti. Hän on myös koko Rollco Oy:n porukan esihenkilö ja tuki.
Toimitusjohtajalle lankeaa myös hallinnollisia tehtäviä, kuten talousraportit, markkinointimateriaalin luominen ja paljon muuta.
Mikä Jaakon työpäivissä on parasta?
– Tyydyttävintä on asiakkaiden kanssa työskentely, Jaakko sanoo. Jokainen päivä tuo omat mausteensa arkeen. Kymmenen Rollco-vuoden aikana ei ole ollut oikeastaan kahta samanlaista päivää. Aamulla ei tiedä, mitä päivä tuo tullessaan. Meillä on asiakkaita laajasti eri liiketoiminta-alueilta. Osa työskentelee erittäin monimutkaisten sovellusten ja korkeiden teknisten vaatimusten parissa ja osa yksinkertaisempien sovellusten kanssa. Asiakaskunnan monimuotoisuus tekee työstä hauskaa.
– Monet asiakkaamme ovat teknisesti erittäin taitavia ja osaavat suunnitella sovelluksensa valmiiksi, mutta usein myös autamme suunnittelussa ja tuotevalinnoissa. On hienoa olla alusta asti mukana tuotesuunnitteluprosessissa ja auttaa asiakasta löytämään paras ratkaisu tarpeeseen. Jaakko mainitsee, että oman suunnittelijan, Sakarin, palkkaamisesta on ollut tässä työssä erittäin iso apu.
– Hän on juuri oikea kaveri tekemään suunnittelua, sekä vastaamaan teknisiin kysymyksiin. Iso voimavara meille.
Korkealaatuinen asiakaspalvelu luo positiivisen energian kierteen
– Olemme nopeita ja joustavia. Olemme aidosti kiinnostuneita asiakkaistamme, sekä heidän sovelluksistaan. Siinä se on pähkinänkuoressa, Jaakko sanoo.
– Se, millä Rollco erottuu kilpailijoista, on ehdottomasti palvelutaso. Meidät tavoittaa helposti ja avun saa heti. Tiedämme, että nopeat vastaukset, tarjoukset, tekniset neuvot jne. ovat asiakkaillemme erittäin tärkeitä. Yrityskulttuurissamme olemme sitoutuneita toteuttamaan tällaista palvelumallia. On erittäin palkitsevaa, kun puhelimitse tai sähköpostilla saat kiitoksen lupauksen toteuttamisesta. "Kiitos erittäin hyvästä tai mahtavasta palvelusta!" Se antaa energiaa, sekä uskoa jatkaa tällä asiakaskeskeisellä tiellä.
Jos sinun pitäisi tehdä työtä puhtaasti huvin vuoksi ilman taloudellista kulmaa, mitä tekisit?
– Nautin paljon työstäni Rollcolla, joten sen puolesta ei ole tarvetta muuttaa mitään. Mutta jos pitäisi keksiä jotain muuta, valitsisin varmasti jotain täysin erilaista. Vaikka ajokouluttaja tai alamäkiratojen rakentaja Pohjois-Suomen Bike Parkeissa. Todennäköisesti jotain pyörien parissa. Ehkä jopa polkupyörämekaanikko.
Jaakko kertoo pitävänsä erityisesti alamäkipyöräilystä ja maastopyörä-endurosta.
– Minulta löytyy useampi pyörä eri käyttötarkoituksiin. Pidän myös pyörien rakentelusta. Pyöräily on meillä koko perheen intohimo, joten kalustoa on kertynyt aika paljon.