Rollcon ostaja Elise arvostaa monipuolista työtä, jossa hän on tekemisissä monien eri ihmisten kanssa. Hän pitää haasteista vastata asiakkaiden tarpeisiin alusta loppuun asti, jolloin tuntee olevansa osa prosessia.
Nimi: Elise Kristiansen
Ikä: 30 vuotta
Asema: Ostaja Rollcolla, Helsingborgissa
Vuodet Rollcolla: 3 vuotta, työsuhteessa vuodesta 2020
Työtehtävät
Elise on yksi viidestä henkilöstä, jotka työskentelevät tällä hetkellä Rollcon osto-osastolla. Osastolla puhalletaan yhteen hiileen ja autetaan toisia onnistumaan työssään.
– Ensisijaisesti suunnittelemme ja varmistamme varastotilaukset, sekä asiakastilauksiin tarvittavat tuotteet, Elise sanoo. Rekisteröimme tilaukset ja tilaamme tavarat toimittajiltamme.
Mikä työssäsi on hauskinta?
Elisen mielestä työssään nautinnollisinta on se, että hän tekee yhteistyötä monien eri ihmisten kanssa. Hän on yhteydessä periaatteessa kaikkiin Rollcon osastoihin.
– Tunne, kun työskentelette yhdessä asiakkaan tarpeiden täyttämiseksi, tarjousten vastaanottamisesta tuotteiden saapumiseen varastollemme, on erittäin tyydyttävä, Elise ajattelee.
– En ole kovin usein suoraan tekemisissä asiakkaidemme kanssa. Minulle asiakas on usein yksi Rollcon myyjistä. He esittelevät asiakkaiden tarpeet ja toiveet minulle.
Toimittajia ympäri maailmaa
Elise kertoo, että suurin osa Rollcon toimittajista löytyy Euroopasta esimerkiksi Saksasta, Italiasta, Englannista ja Sloveniasta.
– Tuomme komponentteja myös jonkin verran Aasiasta, esimerkiksi Taiwanista, Etelä-Koreasta ja Kiinasta. Kaikki eivät tiedä, että Rollcolla on myyntikonttori myös Taiwanissa. Meillä on asiakkaita, jotka ovat siirtäneet tuotantonsa Aasiaan. Olemme yksinkertaisesti seuranneet perässä varmistaaksemme yhteistyön jatkumisen. Taiwanin toimipisteen ansiosta kommunikointi asiakkaiden kanssa helpottuu. Se antaa meille myös mahdollisuuden tiiviimpään yhteydenpitoon aasialaisten toimittajiemme kanssa. Win-win-tilanne, Elise sanoo.
Vuosi täynnä haasteita
Viime vuosia on leimannut ensin Covid-19-tilanne ja myöhemmin Ukrainan sota. Nämä ovat aiheuttaneet toimitusviiveitä ja hintojen nousua.
– Raaka-ainepula valmistajilla vaikuttaa koko toimitusketjun läpi loppuasiakkaaseen. On hankalaa kiirehtiä varastoon tavaroita, jotka ovat tuhansien kilometrien päässä matkalla laivarahtina. Silloin joutuu käyttämään kekseliäisyyttään ja etsimään vaihtoehtoisia tuotteita tai kenties vaihtoehtoisia toimittajia, Elise sanoo.
– Viimein tuntuu, että tilanne on alkanut tasaantua. Odotamme pääsevämme normaaliin rytmiin vuoden 2023 aikana.
Suuri paikallinen varasto on etu
Koska monet tuotteemme ovat sekä pitkiä että raskaita, käytämme Rollcon aasialaisilta tavarantoimittajilta ensisijaisesti venerahtia.
– Toimitusajat voivat olla pitkiä, joten varastoimme tämän tyyppistä materiaalia Helsingborgissa, Elise sanoo. Kiireellisissä tilanteissa voimme käyttää pikalentorahtia, mikäli tavaran koko sen sallii. Suurta varastoa ylläpitämällä pyrimme välttämään tällaiset kalliit ja ympäristöä kuormittavat rahtimuodot.
– Eurooppalaisten toimittajiemme kanssa olemme sopineet viikkorahdeista. Pyrimme keräämään näihin sovittuihin toimituksiin mahdollisimman paljon tarvittavia tuotteita pitääksemme toimituskulut alhaisina ja edistääksemme kestävää kehitystä.
Miten kuvailisit Rollcoa yrityksenä?
– Olemme nopeita. Olemme asiakaslähtöisiä, asiakas on todellakin tärkein. Aina! Se on jotain, joka mielestäni näkyy läpi koko Rollcon organisaation.
Mikä on parasta Rollcolla työskentelyssä?
– Se on luultavasti tämä draivi, joka meillä kaikilla on. Olemme kasvaneet paljon, on jännittävää olla osa tätä matkaa. On myös hienoa nähdä, että pystymme säilyttämään asiakaskeskeisyytemme kasvun ohessa. Toivottavasti voimme jatkaa tällä tiellä mahdollisimman pitkään!
– Rollco panostaa paljon työntekijöihinsä, arvostan sitä.
Jos sinun pitäisi tehdä työtä, mutta et tarvitsisi rahaa, minkä työn valitsisit?
– Työskentelisin varmaankin sen parissa mitä teen tälläkin hetkellä. Tältä minusta tuntuu spontaanisti. Työni on erittäin hauskaa. Voisin ehdottomasti kuvitella jatkavani ostotyötä.