Alumiinikehikon suunnittelussa on ennen kaikkea kyse toimivan ratkaisun luomisesta. Kyse on kuitenkin myös rakenteen optimoinnista, jotta asennuksesta tulee yksinkertainen ja kustannustehokas laadusta tinkimättä. Asentajamme Henrik Rönn ja Niclas Hellgren antavat muutamia vinkkejä suunnittelijoille.
Viisi vinkkiä paremman alumiinikehikon suunnitteluun
Valitsemasi liitos, profiilin tukevuus ja erilaiset jalat ovat joitakin asioita, jotka on otettava huomioon alumiinikehikon suunnittelussa. Olemme koonneet viisi vinkkiä siitä, miten varmistat, että suunnitelmasi on nopea kokoonpanna ja toimii optimaalisesti.
1. Valitse oikea liitos
Alumiiniprofiilien yhteen liittämiseen on olemassa kymmenkunta erityyppistä liitosta. On tärkeää tehdä oikea valinta niin, että sekä valmistus että asennus ovat mahdollisimman yksinkertaisia. Levymateriaalien osalta suositaan central-liitosta tai standard-liitoksen erikoismuunnelmaa. Valinta riippuu siitä, minkä liitosvoiman haluat saavuttaa.
– Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että kalliimmalla liittimellä saadaan usein lyhyempi työstöaika, Henrik sanoo. Lopulta kustannukset ovat siten suunnilleen samat riippumatta siitä, mikä liitos valitaan. Hyvä neuvo on siis olla tuijottamatta pelkkää liittimen hintaa.
2. Nyrkkisääntöjä suojalasin mitoitukseen
Koneiden suojukset koostuvat usein muovilevyistä, jotka joko kiinnitetään kiinnityskappaleilla tai laitetaan suoraan alumiiniprofiilin uriin. Eri järjestelmissä on eri urasyvyydet, jotka vaikuttavat levyn mittaan. Jos kyseessä on esimerkiksi järjestelmä 5, ruudun sisämittaan on lisättävä 10 mm sen ympäri. Järjestelmään 6 lisätään 15 mm ja järjestelmään 40 lisätään 20 mm.
– Yleensä suosittelemme myös 5 mm:n paksuista levyä 4 mm:n sijasta riippumatta siitä, asennetaanko ne uraan vai käytetäänkö kiinnityskappaleita, Niclas sanoo. Paksuuksissa ei ole suurta eroa, mutta 5 mm:n levy on kestävämpi ja näyttää paremmalta.
3. Valitse jalat harkiten
Jalkojen valintaa ei yleensä pohdita liikoja, vaikka syytä kyllä olisi. Se nimittäin vaikuttaa asennusaikaan.
– Suosittelemme jalkalevyä, sillä se on huomattavasti helpompi asentaa, Henrik sanoo. Alumiiniprofiilissa ei tarvitse kierteistää keskiöreikiä. Suunnittelijana saattaa ajatella, että toteutus tulee halvemmaksi ilman jalkalevyä, mutta kokonaisuudesta tulee todellisuudessa edullisempi jalkalevyn kanssa. Jalkalevyn asentaminen on paljon nopeampaa, koska se on valmiiksi kierteistetty.
4. Käytä oikeanlaista kahvaa
Valitsemallasi kahvalla on merkitystä myös asennusajan kannalta. Kun valitset reiällisen kahvan kierteistetyn kahvan sijaan, se kiinnitetään ruuveilla ulkopuolelta, eikä takaapäin profiilin läpi.
– Työstöstä tulee halvempi, koska muuten profiili on laitettava pylväsporaan ja siihen on tehtävä reikiä, Niclas sanoo.
Yleensä on tehokkaampaa käyttää avoimia profiileja ja uramuttereita profiilin työstön sijaan.
– On aina helpompaa työskennellä järjestelmän parissa niin kuin on tarkoitettu, Henrik sanoo. Eli kannattaa hyödyntää kaikki sen tarjoamat edut.
5. Hienosäädä hihnakuljetin
Viimeinen vinkki on hieman enemmän asentajalta asentajalle ja koskee hienosäätöä. Kun hihnakuljetin toimitetaan, hihnat on aina säädetty, mutta hienosäätö saattaa olla tarpeen, kun hihnakuljetin on paikoillaan. Hihnakuljettimen sijoitusalustalla on suuri vaikutus, ja hihnat ovat saattaneet venyä kuljetuksen aikana. Se, miten hienosäätö tehdään, riippuu käyttötyypistä.
– Jos vetävä rulla on päädyssä, kulmissa on kolme säätöpistettä, joista hienosäädetään rullat niin, että hihna kulkee suoraan ja hienosti, Henrik kertoo. Jos vetävä rulla on kuljettimen keskellä, kuljettimessa on kahdeksan säätöpistettä, ja tällöin suosittelemme niiden säätämistä keskeltä, mistä hihna menee vetorullaan. Näin saat parhaan tuloksen.